tirsdag den 5. juli 2011

Nu med Rabarber og syltede Kirsebær

Ja så lykkedes det at få rabarber i Karlelunden - noget vi har savnet de 2 år vi har boet her.
Der har bare været så meget andet hele tiden, så vi var bare ikke lige kommet til dét endnu...?

Men idag blev der sat en knold Vinrabarber og en knold Jordbærrabarber. Planterne er nye og jeg kan formentlig ikke tillade mig at høste af dem i år og kun forsigtigt til næste år........men nu de er i jorden i Karlelunden, stort skridt!

Der blev også syltet kirsebær i dag. Jeg har plukket 1,3 kilo indtil videre og der blev præcis til et fyldt 1 liters glas af dette, ud fra denne opskrift:

Syltede Kirsebær
(Naturel - med Rom - med Amaretto - eller med Vanilje)
                                                                                          
  • 1 kilo søde kirsebær
  • 2 dl rørsukker                                                           
  • ½ dl vand
  • 2 spsk mørk Rom / 2 spsk Amaretto / 1 stang vanilje / eller intet :o)

  1. Kirsebærene skylles og stilke og sten fjernes
  2. Kirsebær + rørsukker + vand (+ evt 1 flækket og udkornet vaniljestang) kommes i gryde
  3. Hyggekoger i 8-10 min (ja man bestemmer jo selv - men jeg kan godt lide at man stadig kan se at det rent faktisk er kirsebær)
  4. Ønsker du rom eller amaretto smag, tilsættes dette EFTER kogning.
  5. Hele baduljen hældes på Atamonskyllede glas, der lukkes mens indholdet stadig er rygende varmt.
Jeg lavede en portion med vanilje i dag. Men skal jo lave nogle flere glas efterhånden som bærene modnes og plukkes - så mon ikke jeg når alle smagsvarianterne?
Kan ikke huske præcis hvor jeg har opskriften fra -  tit er mine opskrifter et "sammensurium" af flere forskellige efter noget prøven sig frem og tilbage.
Men denne opskrift, giver en meget koncentreret smag og en tynd flydende konsistens. Man kan efterfølgende, når man skal bruge kirsebærene, nemt tykne med lidt maizena hvis man ønsker et mere "sovset" udtryk den dag.
De syltede kirsebær er skønne til ris a la mande, vaniljeis eller i kager.

Kirsebærplukningen er som sagt langt fra færdig, der plukkes stadig dagligt. Det blev dog aldrig til noget med det tidligere nævnte rullestillads fra naboen - i stedet har vi slæbt stabler af paller ind under træet - det fungerer fint og er solidt og trygt at gå på.

Det var vist livet i Karlelunden for idag.
Tak fordi du kom forbi - du er velkommen her :o)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)