torsdag den 16. juni 2011

Det blev en køkkendag

Idag er den sidste, af en stribe på 6 fridage.......det har været SÅ skønt med alle de fridage - og så endda henover pinsen.....og i det vejr - jeg kunne ikke have ønsket det bedre.

Dagen er indtil videre blevet brugt i køkkenet, hvor jeg har bagt en dobbelt portion knækbrød og lavet hyldeblomstdrik (se under opskrifter).

Igår spottede jeg, på min daglige "aftens-have-vandrings-tur", at persillebedet var ved at blive lige lovligt frodigt. Når det sker, så høster, skyller og hakker jeg persille og fryser det ned i portionsklare poser - så er der jo nem hjemmedyrket persille til vinteren også - så sådan en omgang blev det også til idag.

Persille er vist stort set også det eneste jeg indtil videre kan prale med at være selvforsynende i......aarh jo og måske også kirsebær, hvis altså jeg er hurtigere end fuglene. Det er lykkedes ét ud af to år, at få høstet kirsebær og syltet dem, så der har været til kirsebærsauce til ris ala mande, både Mortens Aften og Juleaften.
Det er en stor nydelse at smage en bid af sommeren, der midt i "vinterdepressionen"......pludselig kan jeg se kirsebærtræet for mig - stå der i sit hvide flor af små blomster i maj. Grenene er lange og hænger tungt - rører næsten jorden. Jeg plejer at gå ind under det, det er som en hule, hvor forårssolens lysstriber strømmer ind og laver et magisk rum, fuld af løfter og forventninger til sommeren. Hvert år jeg beruses jeg af glæde over forårets komme og intet som kirsebærtræets blomstring kan få det til at bruse gennem hele kroppen.

Nødder har vi "teoretisk set" også,  i form af et valnøddetræ og et hasselnøddehegn.......men her gælder det også om at være rap...virkelig rap.
Vi har nemlig nogle meget lidt generte egern i haven og de er flittige samlere. På trods af, at de nu i flere år, har hamstret og gemt hele "vores" nøddehøst,  kravler de alligevel op i æbletræet lige foran stuevinduet - og med deres små poter, piller de behændigt mejsekuglerne af grenene og stikker til skovs med dem også. Til foråret kan man så rende rundt og indsamle alle de tomme grønne net, de har smidt allevegne. Men de er temmelig søde at se på, så vi deler gerne "vores" nødder og mejsekugler med dem :o)
Endelig er der rådyrene......de besøger også haven. De vader jo bare lige ind på plænen lige fra skoven og napper gerne rosenknopper og andre lækkerier....hmmm - de er jo dejlige....de skal bare ikke æde aaalt for meget.

Vi har planer om at sætte noget espalie op på vestsiden af lademuren, hvor der så skal vokse bærranker - det ville se fint ud og samtidig være lækkert med friske bær i haven.
Desuden SKAL vi altså snart have etableret det rabarber-bed.......vi har talt om det siden sidste forår, hvor vi sådan savnede rababer. Vi vil gerne have flere forskellige sorter samlet i et langt højbed omme ved forhaven - måske man skulle prøve om man kunne opdrive nogle forskellige knolde på Facebook? - altså rabarberknolde ;o)

Planer er dejlige og en fin drivkraft, de må bare ikke styre én, for sandheden er at "ting tager tid"......derfor må målet ikke være det eneste saliggørende - vejen dertil skal også nydes......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)