søndag den 18. december 2011

Den julede Kristtorn

Bagerst i haven, ud mod marken i læhegnet, står en lille Kristtorn (Ilex aquifolium).
Den påkalder sig på ingen måde opmærksomhed - men står lige ved siden af min udkigs bænk og derfor beundres den tit.
Idag fandt solens stråler vej ned på den og det blev til et par skud.




Kristtornen forbinder mange af os med jul og Jesus Kristus og jeg satte mig derfor for, at læse lidt om busken med det religiøst klingende navn, her op mod jul.

Det var nu ikke mange oplysninger jeg kunne finde om hvorfor Kristtornen har fået sit navn eller hvorfor vi forbinder den med jul. Faktisk lader det til, at det nok er en myte, at Jesus skulle have båret netop Kristtornen som krone mod sin korsfæstelse.
Hvis du har lyst til at læse lidt, er her et link til en lille artikel om Kristtornens religiøse historie fra Kristelig Dagblad  "Fra tornekrone til julelys".

Myte eller ej - Kristtornen er da køn, med sine blanke blade og røde bær, badet i vintersolen.




Glædelig 4. og sidste søndag advent


6 kommentarer:

  1. Ja, jeg synes også at den er køn, kristtornen. Jeg ønsker mig også en, og du er heldig kan jeg se, at din har bær ovenikøbet.
    Glædelig sidste søndag i advent til dig også :-)

    SvarSlet
  2. Ja jeg har jo en, så du nok på min blog forleden dag. Desværre har den ingen bær, men ellers er den da meget sød. Jeg er ikke så begejstret for de stikkende blade, men så må jeg jo holde mig fra dem.

    SvarSlet
  3. Kristtornen er nemlig køn ja... og da især badet i vintersol... skønne billeder :)
    Hver dag når jeg kører på arbejde, kører jeg forbi en ret stor kristtorn med masser af røde bær. Der er sat en lyskæde på med hvide lys, og det ser faktisk rigtig meget julet ud :)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  4. Smukke dejlige billeder, som virkelig får en til at tænke på jul. Jeg har kristtjørn på min halmadventskrans. Det er så smukt. Og masser a skøn kristtjørn i min blandede tjørnehæk.

    SvarSlet
  5. Sikke nogle skønne solskins billeder - og meget julet :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  6. Dejlige billeder med de kantede og spidse blade mod de runde røde bær :-)

    Har du flere kristtorne i haven? For ellers er du heldig, at der er en han-kristtorn i nabolaget siden du får bær på din busk.

    Planten er historisk set blev det betragtet som et helligt træ, der beskyttede mod alskens dårligdom bl.a. uheld, spøgelser og uhyrer - så vi der har en kristtorn i haven er "heldige" :-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)