lørdag den 5. november 2011

Rødder med historie

I gætter ikke hvad, der lå i min postkasse idag - en stor boblekuvert fra Berit fra Irishaven.
Berit havde tidligere på ugen ryddet ud i sin Staudesolsikke, som havde bredt sig ivrigt, og stod nu med en masse rødder og fik den generøse tanke, at vi andre havetosser måske kunne finde anvendelse for de gro-villige rødder.

Og som I måske ved, er jeg så småt ved at forvandle en "græsplæne-have" til en forhåbentlig blomstrende oase - så jeg samler fra nær og fjern og kommenterede selvfølgelig på Berits indlæg, at jeg gerne aftog lidt rødder.

Idag kom så kuverten, med en masse dejlige rødder og der var vedlagt et sødt brev med et flot billede af Staudesolsikken - iiihhh hvor jeg glæder mig til rødderne bliver til sådan et smukt, varmt hav af små gule sommer-sole :o)

Udover, at man ikke bliver ruineret, i sit forsøg på, at lave en blomstrende have, ja så er det med at arve planter og frø fra andre, faktisk også langt sjovere end  "bare" at afhente dem i planteskolen.
For på den måde kommer der til at knytte sig en personlig historie til planterne. For mig betyder den lille søde historie, der nu altid vil knytte sig til mine Staudesolsikker fra Berits have - Irishaven,  rigtig meget og den vil blive fortalt igen og igen, til alle der gider lytte og havevandre med mig ;o)

Tusinde tak Berit - både for planterne og lige så meget for den søde historie, der nu knytter sig til.

Jeg har en scrapbog, hvor jeg limer alle planteskilte, frøposer mv. ind i, så jeg kan huske hvilke planter jeg har hvor i haven, hvornår de er kommet til Karlelunden og hvorfra.
Berits søde brev, skal nu også indgå i bogen og det kommer til, at gøre den endnu mere personlig.

Ha´ en rigtig dejlig november dag - nu skal jeg ud i haven jeg nedgrave rødderne i den skønne efterårs-sol :o)

10 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg må lige "fange" dig her. Har skrevet min mail adresse på mit indlæg... og du skal ikke sende svarkuvert... det betaler jeg :) Anne Gine
    staudecafeen@forum.dk

    SvarSlet
  2. Dejligt med en plante med historie. Dem kan vi få mange af, ser det ud til. De er rigtig søde staudesolsikkerne, men som Berit skriver: Husk de breder sig, så det er ikke ligegyldigt hvor man planter dem.
    God fornøjelse med staudesolsikkerne.

    SvarSlet
  3. Hej Anne Gine
    Jeg har mailet til dig - tænk jeg kunne bare ikke se den mailadresse..tk tsk
    Kh Helle

    Hej Lisbeth
    Ja, det er festligt ;o) Jeg har sat rødderne et sted hvor de bare kan slå sig løs. Vokser de for meget den ene vaj ender du ude på bondens mark (og der skal de nok få deres sag for) og vores de for meget den anden vej ender på ved en støbt terasse - den 2. vej er græsplænen, så der bliver de slået - den 4. vej er ud i læhegnet, så det gør ingenting, hvis de da altså overhovedet vil vokse der.
    Så jeg håber det går med de rødder ;o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Hej Helle...

    Det er så dejligt at arve rødder/planter fra andre.
    Så husker man hvad det er for en og hvor den kommer fra.
    Nu har jeg læst hele din blog igennem...og kan se at vi bor meget ens...:-)
    På landet i et nedlagt landbrug, med godt med jord til. Renovering af det gamle hus, vores er fra 1895, som man er nødt til at tage i etapper når man selv bor i det. Så tager det længere tid og man er nødt til at finde sig i støv og murbrokker.
    Det er hele tiden noget at lave,men jeg tror man bliver endnu mere glad for det man får lavet end at flytte ind i et nyt hus.
    Gamle huse har jo historie...:-)
    Oveni får vi jo så den dejlige natur der er rundt os både på lolland og i nordjylland.

    Fortsat god weekend fra Lisbeth

    SvarSlet
  5. Den slags breve er bare så skønne at få og bagefter får du glæden af blomsterne - så bliver det da ikke meget bedre :o)

    SvarSlet
  6. Det bedste ved bloglivet er det skønne netværk af haveglade mennesker som er opstået og her opleves havefolkets sande gavmilde væsen vi får både muligheden for at give planter væk (det elsker vi) og vi oplever også glæden at få planter (det elsker vi også).
    Det er et fint brev du har modtaget sammen med planterne og smart med en scrapbog til alle planteskilte:)

    SvarSlet
  7. Hej Helle jeg smider lige et kort svar ind her fra dit spørgsmål tidligere hos mig.
    Jeg bruger hormonpulver til urteagtige/grønne stiklinger som fx. lavendel, petunia men også taks og buksbom. Til buske som sommerfuglebusk, syren har jeg ikke brugt det og stadig rigtig god succes. Sommerfuglebusken er nok ved at være det seneste, men de friske grønne skud den sætter til foråret er meget villige til at slå rod. klip 10-15 cm lange friske skud lige under et bladpar, fjern 2/3 af bladene på stænglen og sæt den i så og priklemuld i en 15 cm potte ude ved kanten. De slår nemmere rod op af pottens sider, hvorfor ? Det ved jeg ikke, har prøvet begge dele og størst succes med denne fremgangsmåde. Du kan også klippe lidt skud nu og sætte dem indenfor i et nord eller øst vindue med ca. 20 grader tror nok et par stykker vil danne rod, men arbejdet er nemmere til april.

    Henrik

    SvarSlet
  8. Hvor er det skønt - man bliver bare så glad for sådan en gave :-)
    Jeg har efterhånden også en del planter og frø, der stammer fra andre havebloggere. Det gør at man sætter endnu mere pris på dem. Det er helt fantastisk så mange dejlige og gavmilde mennesker, der findes herinde :-)
    Ha' en skøn dag!
    Knus Signe

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth/Hyacint: Velkommen til og tak for du have tid til at "sætte dig ind i" Karlelunden, det er et mangeårigt projekt med gamle huse.
    Kh Helle

    Hej Fru Friis: Ja sådan et fund i postkasse kan glæder i lang tid :o)
    Kh Helle

    Hej Lisbeth: Ja, jeg er virkelig blevet "væltet omkuld" over min opdagelse at havebloggerne - dejlige dejlige mennesker :o)
    Kh Helle

    Hej Henrik: Tak for beskrivelsen til at tage stiklingerne, super med sådan en "stiklinge-nørd" som dig - så kan Sommerfulgebusken og Syren måske reddes på den måde. Jeg prøver til foråret - vil helst have succes den første gang, så min utålmodige sjæl ikke mister modet ;o)
    Kh Helle

    Hej Signe: Hvor har du ret - man sætter bare mere pris på de planter hvis "mor" man kender :o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  10. Jeg kan godt forstå at du er rigtigt glad for dine staudesolsikker fra Berit :-)
    Det gør det meget sjovere med en historie.
    Og du skal nok blive glad for solsikkerne. Jeg har dem også og ja, de breder sig. Men pyt, de kan hives og graves op, hvis det bliver for meget. Og det lyder som et perfekt sted at du har dem.
    Jeg har fået mine af min søde veninde, så mine har også en historie :-)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)