lørdag den 25. juni 2011

Lange forrevne Arme og en sød Tand

Så fik Rhododendronbedet da ellers en ordentlig omgang, skal jeg lige love for.
Jeg fik gravet 4 stk op, som ikke længere var tjenelige til bedet......hold op, det giver laaange arme - hiv ohøj, de sad nu alligevel fast, selvom deres rodnet er overfladisk.
Min yngste på 11 år, gav et nap med - ham blev flere gange vældig utålmodig og irriteret på de stædige planter og prøvede at "beordrer" dem op.
"Nu kan det være nok - nu kommer du altså op med dig!" "Nej nu har jeg fået nok af dig - så er det op!". Han har jo nok utallige gange hørt, at man skal bruge sine ord i stedet for vold.....men lige med havearbejde, gælder denne praksis altså ikke  :o)
Nu er der blevet bedre plads til lidt flere Hosta og Hortensia ind imellem.........glæder mig til at sætte dem - det er unægteligt mere fornøjeligt at plante end at fjerne.
Har desuden fået nogle gode forslag til bedet, om liljer og cimifygi fra bloggerne Eva og Jørn, som begge har nogle helt vidunderlige haver, som I skal tjekke :o)

Men men men....det var ikke slut med sveden på panden, endnu - for vildrose og brombær har gjort sit indtog i bedet, og jeg har i bokstaveligeste forstand ligget på maven, under de store buske og rykket de uindbudte banditterne op.....er nu helt forreven langt op af et par trætte arme - for de giver sig heller ikke uden kamp!

Da jeg var færdig og tilfreds, med min nærmest "nazistiske" udryddelse i nordsiden af bedet og kom rundt på den sydlige side, var der om muligt, endnu flere ranker - suk og støn og måske et lille bandeord, tænkte jeg i første omgang - men ved nærmere eftersyn, sås at her var nogle af rankerne sørme begyndt at blomstre med de yndigste sarte, små blomster.
Dét kunne jeg jo bare ikke nænne, at ødelægge.....og hvorfor egentlig gå og kæmpe imod, hvad naturen forærer?
Jeg har jo netop gået og pippet om, at jeg savner noget i det bed når det, efter festfyrværkeriet i foråret, "bare" står grønt i sommerhalvåret - så hvorfor ikke lade vildrose og brombær vikle deres spind af ranker over Rhododendronenskroner og blomstre smukt her i sommeren......og i efteråret får jeg synet og ikke mindst smagen af bærenes rigdom.

Jeg skånede altså vildnisset for denne gang og prøver nu, om min ordenssans kan finde vedvarende nydelse i vildnissets uorden,  i stedet for år efter år, at ligge på maven og rive mig til blods - bare fordi "ordnung müss sein" - vi får se.

Når nu jeg ikke længere skulle spilde 2 timer på maven i Rhododendronbedets sydside, ja så blev matriklens krukkerplanter soigneret - en lille let opgave for de lange arme, men med stor effekt - en fryd for øjet.

Der blev også tid til at tømme kompostbeholderen og den skønnest humus blev spredt under æbletræet.
Nu jeg skriver æbletræ, skal I altså lige høre om en af mine skøre men dejlige katte. Den yngste og yndige "Molly", har nemlig fundet sig et temmeligt utraditionelt sovested, i en forladt fuglerede oppe i det gamle æbletræs paraplyformede krone.
Jeg opdagede det helt tilfældigt ved, at der en dag dryssede små kviste ned i kaffekruset mens jeg sad under træet - kigger op - og der ligger "Molly" og kugler sig sammen i en alt for lille rede......gad vide om hun regner med at frokosten lander, som en anden ta´ selv buffet?

Tilbage til komposten......det endnu ukomposterede blev pænt lagt tilbage, skiftevis med et lille lag muld.....elsker bare min kompost og "nurser" den gerne.

Inspireret af den fine "kompostlagkage" jeg havde lavet til ormene - måtte jeg da også lave en lagkage til os hårdtarbejdende mennesker ;o)
Der har et stykke tid spøgt en fragilitélagkage m/ rabarberkompot og hyldeblomstskum i mit sind.......den er spottet på bloggen Signes Mad,  og jeg blev forført, ved første øjekast, se selv - følg  dette link - den er himmelsk, intet mindre. Så nu sidder jeg atter lidt småforædt og blogger.....det er ved at blive en dårlig vane!

Desværre har jeg (endnu) ikke et egnet kamera til at peppe min blog op med billeder fra haven, køkkenet og livet i al almindelighed - men det må altså anskaffes, for jeg kan da nemt få øje på, at det er dejligt med et par billeder, som jeg nyder, at se på alle de/Jeres andres blogs.

Nyd livet derude - for det kan ikke gøres om :o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)