onsdag den 27. februar 2013

Gæk Gæk

Vintergækkerne skyder op alle vegne - det er en fryd og for hvert år bliver her flere og flere.
Her i Karlelunden, er det dog endnu kun dem, der kommet ind i stuens varme, som har åbnet deres kønne små ansigter.


Vintergækkens søde ansigt ses bedst fra neden og det kan jo, selv sagt, være lidt vanskeligt, når nu blomsterstilken ikke er så lang.
Jeg vælger derfor, at sætte et lille spejl under de små glas med gækker.



Der nu kun en måned til påsken, så inden længe må det være tid til at sende gækkebreve, i hvert fald for børn, barnlige sjæle eller slet ret chokolademunde.
Hvis lyst og tid kan forenes, synes jeg at det er en dejlig tradition, mens vi venter på foråret.

Et papirsklip, af det bedste og mest sirlige man formår, med et lille håndskrevent vers og en tilhørende vintergæk fra haven, er en sjov lille forårshilsen til dem man har kær.
Her er et forslag til et lille vers:



I sne og frost du fik din dåb
du lille vintergæk.
Du var fyldt med solskinshåb 
og smilte nok så kæk

Og solen var dig venligt stemt
den hjalp dig godt på gled. 
Skinnede ned, hvor du stod gemt
i havens blomsterbed.

Og nu du står i fulde skrud
så hvid og fint klædt på.
Jeg bruger dig som sendebud
og navnet gættes må.





Sender og/eller modtager I gækkebreve?

____________________________________________________________



7 kommentarer:

  1. Hej Helle
    Nej jeg hverken sender eller modtager.
    Hvor ser det fint ud med din opstilling af vintergækker, god idé med spejlet, det så jeg også hos Heidi.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  2. Nej faktisk ingen af delene, men nu blev jeg lige inspireret og jeg siger selvfølgelig ikke til hvem der skal sendes... ;)

    SvarSlet
  3. Ja ja da både sender og modtager.....vi er vist en lidt tosset både jule - fastelavns - og påskefamilie! Jeg elsker at få fra mine børnebørn, men jeg har SÅ svært ved at gætte, hvem det er fra!

    SvarSlet
  4. Sikke et sødt gække-vers, det kendte jeg ikke. Jeg sender eller modtager ikke - længere - men har jo en 2½års datter, så mon ikke vi skal til at gække lidt?? Jeg skal nok hjælpe hende med at spise chokoladen ;-)

    SvarSlet
  5. Hej Helle.Sikke fine vintergækker der spejler sig.Og også tak for de fine vers.Det er da en dejlig tradition.
    God aften Jette

    SvarSlet
  6. Hvor er dit sidste billede dog smukt.
    Tak for det fine gække-vers. Det kender jeg ikke.
    Vi har i snart mange år modtaget et gække brev fra et af børnebørnene.
    Så mon ikke der kommer et igen i år.(som jeg selvfølgelig ikke kan gætte).
    Ha´ en dejlig dag.

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)