fredag den 13. juli 2012

Helt utroligt

. . . . . . er det at Løjtnantshjerterne kan blive ved. Jeg klippede dem ned i foråret, da første blomstring begyndte at se kedelig ud. Siden er de bare blevet ved og ved - og hvor den i foråret blandede sig med blå Perlehyacint er det nu i juli, Blåhoved den danner par med - det er da en fornøjelse.


Hvide Løjtnantshjerter midt i juli

----------     O     ----------
Helt utrolig glad er jeg også for mit Tøsehjørne, nyanlagt i foråret. Selvom jeg stadig går og fantaserer og ønsker mig en del stauder til bedet endnu, ja så nyder jeg rigtig meget det der er opnået. Sommerblomster fylder de ledige og reserverede pladser i bedet ud indtil "kommer tid - kommer råd".
Der har dog indsneget sig en helt forkert blomst, en rigtig lille bandit, som springer mig i øjnene, hver gang jeg kaster et blik på Tøsehjørnet - gad vide om I også spotter banditten i billedserien fra Tøsehjørnet ?
Kan give et hint - det ikke er den blålige Jakobsstige. Den troede jeg i første omgang var forkert i bedet, men nu synes jeg den skal blive, for den er med til at stramme de tøsede farver lidt op - hvis det giver mening ? :o)

Førsteårs Lupin, der allerede har lyst til at blomstre


Den første af mange kvaste på Kæmpe Jernurten begynder at blomstre


Kongelys, Storkenæb, Jakobsstige og Rose i skønt virvar


 Høstfloksen kommer også med nu


 Stolt Kavaler, Violfrøstjerne samt  Kæmpe Jernurt og Drejeblomst endnu kun lige "på spring"


 Rosenkrave og Jakobsstige


 Soløje kigger ud mellem løvet fra en Akeleje



Violfrøstjerne og Jakobsstige


 Kongelys, Påfugleblomst og til hø. Rosa Isop endnu ikke i blomst


 Storkenæb, Violfrøstjerne, Hortensia mm.


 Rosenkrave kigger ud mellem Hortensiaens og Violfrøstjernens løv


Rosenkrave, Spanskmargerit og Kæmpe Jernurtens stængler i baggrunden


Hortensia og Violfrøstjerne


Og endelig det hele set lidt fra afstand. Beklager mit lille pocketcamera ikke kan gengive farverne tilstrækkeligt

Gad nu vide om I spottede den lille bandit? . . . . . . . . . . . . det er denne hersens Påfugleblomst, på billedet nedenfor :o(


Den er jo alt for bordeux og rød til Tøsehjørnet. Den blev købt som frø til en pink Påfugleblomst - men det er den altså ikke!
Ofte når jeg fotograferer den, fremstæder den tilnærmelsesvis pink, men i bedet er den bordeuxrød. Nu har jeg heldigvis "kun" sat 22 stk af den i Tøsehjørnet og det skulle kun være en sommerblomst, så til efteråret og/eller foråret glæder jeg mig til at placere noget tøsefarvet Kattehale, Ærenpris, Digitalis, Salvie, Pileurt mv. på de 22 pladser  :o)


God weekend 





6 kommentarer:

  1. God weekend til dig også.

    Skønt din løjtnantshjerte bliver ved og ved. Det synes jeg aldrig, at jeg har oplevet.

    SvarSlet
  2. Jeg er nu ret vild med dit tøsehjørne, og kan ikke se problemet med påfugleblomsten. Men det er måske fordi billederne forvrænger farven, som du skriver.

    Tænk at din løjtnanshjerte blomstrer endnu. Næste år skal min også klippes ned, det har jeg ikke tænk på før nu ;-)

    SvarSlet
  3. Skønt bed - kan se at vi har en forkærlighed for mange af de samme blomster!
    Mine løjtnanthjerter blomster også stadig på livet løs... dog uden nedklipning.

    SvarSlet
  4. Løjtnantshjerter måtte for min skyld gerne blomstrer hele året - den er simpelthen så skøn. Dit tøsehjørne er sørme hurtigt vokset til - jeg syntes nu umiddelbart ikke at påfugleblomsten skæmmer noget som helst.....men farvegengivelsen er en svær en - så du må følge dit hjerte :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Den hvide løjtnantshjerte er fantastisk.
    Jeg har den selv og fik også en genblomstring ved at klippe.
    En smuk og taknemmelig plante der ikke er til at undvære.

    SvarSlet
  6. Ja, det var da imponerende med din løjtnantshjerte! Jeg har faktisk også flere juleroser, der blomstrer nu - det må være den kølige sommer.

    Smukke bede du her viser :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)