tirsdag den 11. oktober 2011

Fyldt Solhat eller Dahlia

Altså....jeg kunne ikke slippe det og blev simpelthen nød til, at efterforske noget mere på min "foræring" i haven (se dette indlæg), da alle vedholdende mente at den mest af alt lignede en Dahlia!

Så jeg fremlægger nu min bevisførelse....ha ha ;o)

Det lykkedes mig nemlig, at finde nedenstående billede, på http://www.lundhede.com/,  hvor planten kaldes Solhat - Rudbeckia "Goldquelle".

 

 Solhat Rudbeckia "Goldquelle"
(Foto lånt fra http://www.lundhede.com/)

_____________________________________________________________________
  
Min ukendet selvsåede foræring
(Eget foto fra haven)
 ________________________________________________________

Jeg synes altså, at de ligner hinanden og holder på at det er en fyldt solhat, som er flyttet ind.
Det giver også bedre mening end at det skulle være en Dahlia - for hvordan sytten skulle sådan en knold være kommet indenfor havelågen uden min bevågenhed ;o)

Men der nok ikke andet for, end at prøve at grave den op, den skal jo alligevel flyttes ned til det gule bed - og så må jeg se om der gemmer sig en knold eller rodnet for enden af den selvsåede foræring.

Hvad tror I ?

6 kommentarer:

  1. Jeg tror godt at jeg kan garantere dig at det ikke er en Dahlia. Den har slet ikke blade som en Dahlia. Men jeg synes at bladene på Lundhedes Rudbeckia ser anderledes ud end dine.
    Jeg synes mere det ligner en fyldt staudesolsikke. Prøv at kigge på dette link:
    http://www.tsflowers.com/html2/helianthus_multiflorus.html.

    SvarSlet
  2. Jeg tror godt at jeg kan garantere dig at det ikke er en Dahlia. Den ligner slet ikke en Dahlia på bladene. Men jeg synes at bladene på Lundhedes Rudbeckia ser lidt anderledes ud.
    Jeg tror nærmere at det er en fyldt staudesolsikke. Prøv at se på dette link:
    http://www.tsflowers.com/html2/helianthus_multiflorus.html.

    SvarSlet
  3. Staudesolsikkerne og solhattene (Rudbeckia) ligner hinanden rigtigt meget. Jeg synes dog, bladene ligner de på solhattene, men hvilken sort det drejer sig om er svært at sige, da der findes et utal af forskellige sorter :-)

    SvarSlet
  4. *SMILER*......smuk er den men jeg kan ikke rigtig kloge i hvilken det er :0) Men din hypotese med det mystiske i at en knold pludselig skulle grave sig selv ned.......ja det ville være mærkeligt :0)

    SvarSlet
  5. Nie sądzę , ze jest ktoś z posiadaczy ogrodów, kto rozpozna wszystkie kwiaty. Pomylić się to nie wstyd :-). Pozdrawiam

    SvarSlet
  6. Takker for Jeres gode input og under alle omstændigheder er jeg glad for min nye plante og glæder mig til at se den til næste år igen i selskab med sine gule familie i det bagerste bed i haven :o)

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)