lørdag den 20. august 2011

Friskbagte Græskarkernebrød

Jeg er vild med græskarkerner i både brød og salater........og dog har jeg aldrig selv bagt et græskarkernebrød!?
Det skulle der altså rådes bod på idag, hvor jeg tog en traditionel franskbrødsopskrift og tilførte den græskarkerner.
Det blev det til 2 kæmpestore græskarkernebrød i køkkenet - det ene blev straks nydt lunt af både voksne og børn - det sidste får lov, at blive gemt til aftenskaffen, så vi kan se om det også "holder" i afkølet tilstand.
Opskriften er til 2 STORE brød (se selv nederst i bloggen).
Jeg tror også man kan "konvertere" opskriften til valnøddebrød, hvis man hellere vil have det.......forsøg dig frem :o)

Du skal bruge:
6 dl mælk
80 gr smør
50 g gær
2 tsk salt
2 tsk sukker
1000 gr hvedemel
100 gr hakkede græskarkerner + lidt hele at pynte/drysse med

Du skal gøre:
Opløs gæren i den lunede mælk og smør.
Tilsæt salt, sukker og hakkede græskarkerner.
Tilsæt mel og ælt godt sammen.
Lad dejen hæve 30 min. i skålen (tildækket med klæde et lunt sted).
Del dejen i 2 - ælt og form brødene.
Lad brødene efterhæve 30 min på bageplade (tildækket et lunt sted).
Brødene pensles med æg eller mælk og der drysses med lidt hele græskarkerner.
Bages ved 220 grader i 30-40 min. (jeg har varmluft og bager derfor ved 200 grader bare).

Der var godt nok hævekraft i køkkenet idag - det blev nogle kæmpe brød, efter bare ialt 2x30 min hævning........der kunne nok nemt have været til 3 stk :o)

......................ja, så bager og venter og venter og bager vi bare..........duften breder sig igennem huset og frem fra værelserne kommer nysgerrige næser og spørger: "Hvad bager du, mor?"........."Hvornår er de færdige, mor?"........"hold kæft de er giga, mor!"............"Jeg er sulten, mor!"...........og endelig er der bagt og ventet længe nok :o)

Se lige et par flotte fyre, der kom ud af ovnen efter 35 min. - Bon Appetit :o)

Med ønsket om en rigtig dejlig weekend, hvor vi, i hvert fald her på Lolland, endelig har tørvejr og et glædeligt gensyn med den savnede sommersol :o)

2 kommentarer:

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)