onsdag den 24. august 2011

Opfølgning på "Når det hele ramler"

Lad mig skynde mig at sige, at jeg drager et lettelsens suk.............

Den hvide belægning på væggene var salt-udtræk.......så langt så godt! Men de to vægge er jo stadig fugtige og det skal der jo gøres noget ved - ellers KAN der jo opstå svamp med tiden.

Teorierne omkring de fugtige vægge er mange.
Taksatoren gættede på, at det skyldtes, at der i den gamle staldmur, som husets østgavl er bygget op ad IKKE har indlagt fugtspærring (altså sådan en spærring af murpap, som skal lægges mellem sokkel og murværk). Så vi slipper ikke for at skulle tage gulvet op og have en sagkyndig til at udbedre denne mangel og så skal rummet selvfølgelig affugtes (egen regning altsammen).
Der er selvfølgelig stadig en risiko for, at fugten også kan skyldtes en læk i badekarrets afløb eller en utæt tagrendebrønd nær værelset (så må forsikringen på igen)........men det kan vi først se når gulvet er taget op.

Så ingen nem udvej på problemet.
Vi skal nu igang med at kontakte håndværkere og se hvad sådan noget kan stå os i.........det er lidt sure penge, for det er jo ikke sådan, at man efterfølgende vil kunne se noget nyt.........men det bliver dejligt at vide at problemet er løst.

Lige nu ser jeg lidt lysere på det hele, om end det bliver lidt af noget byggerod et stykke tid og drengene fortsat må dele værelse (det går fortsat overraskende fint) - og så er det lidt ærgeligt, at vi ikke opdagede det bare et par måneder tidligere, for nu går vi jo snart den kolde tid imøde og så er det måske ikke så rart, at have hul ned til "undergrunden" i stue-etagen :o(  Håber det hurtigt er klaret og bliver godt igen.

Projektet kan også nemt risikere at gribe om sig, for når vi alligevel skal have gulvet op, kan vi jo lige så godt få gulvvarme i værelset og trække slanger igennem, så der er forberedt til gulvvarme i resten af stue-etagen (dog først til næste sommer - tidligst). Og når nu radiatoren kommer væk, skulle man så ikke lige smide en terassedør op i stedet for vinduet?
Og skulle vi så ikke få installeret et energivenligt pillefyr i samme ombæring? Og hvad med det gammel badeværelse........var det så nu vi skulle få lavet et nyt? Og hvis der skal laves nyt badeværelse vil vi gerne have flyttet trapperummet, så tager plads i badeværelset. Det kræver en ny trappe i entréen og kræver også udbedringer på 1 salen.............og og og.

Ja det ene bærer det andet med sig - nu må se hvor højt vingerne (læs økonomien) kan bære :o)

Jeg vil altså også godt have lov at sige tak for alle de søde, hjælpsomme og opmuntrende kommentarer her på bloggen - I er altså nogle dejlige mennesker.
Det er jo egentlig en underlig fornemmelse, for vi kender jo ikke hinanden som sådan - men alligevel føles Jeres tilstedeværelse ude i landet og cyberspace som en omsorg og en trøst - tak fordi jeg måtte dele min bekymring med Jer og tak fordi I tog så godt imod mit indlæg og endda tilbød tlf. assistance - jeg synes det er SÅ flot.

Ha´ en dejlig onsdag :o)

6 kommentarer:

  1. Mange ting på én gang !!, nuvel... tag det som en oplevelse. Start med det nødvendige først, og så se hvor mange penge der er tilbage på kistebunden til de øvrige projekter ;)

    SvarSlet
  2. Kære Helle

    Du er altid velkommen til mine råd. De kommer i hvert fald fra hjertet.

    Er der noget om at man kan få 15.000 kr. i håndværkerstøtte i øjeblikket...Hvis man skal have forbedret sin bolig? Det ville jeg lige prøve at søge lidt på!

    Pøj pøj med det. Pyh ha. Godt det IKKE er svamp.


    kh fra
    Eva

    SvarSlet
  3. Alle de drømme og projekter - kender godt det der med at de griber om sig :-)
    Heldigt det ikke var svamp. Og held og lykke med det hele.
    Knus Signe

    SvarSlet
  4. Kære Helle

    Jeg har fulgt din rædselsberetning også.. Sikke et held at det ikke var svamp, men ærgerligt at I alligevel skal bruge en del penge på udbedring,men måske får I også en virkelig forbedring ud af det med de planer, du skitserer. Der ER fradragsmuligheder på op til 15.000 kr. af håndværkerlønninger :)

    Og så en anden ting: Forleden i dit indlæg om det hvide stakit havde jeg fået fabrikeret et svar, som jeg af en eller anden årsag ikke fik lagt ordentligt ind. Jeg ville bare tilføje at den hvide rose "Winchester Cathedral" også er en uovertruffen rose, som sikkert vil klæde dit stakit. Du kan se mere på min blog eller www.rosenposten.dk

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  5. Hej Tim......uh den kistebund lader ikke drømmene realisere - er bange for vi må ud og sætte os i bundløs gæld, hvis alle ønsker skal indfries ;o).


    Hej Eva......du har i hvert fald vist, at du er et smukt og omsorgsfuldt menneske, sådan at ville række ud og hjælpe - det har bevæget mig :o)
    Og jo man kan trække 15.000 kr fra i skat af håndværkerlønnen, vist nok pr. person over 18 år i hustanden (pokkers den ældste kun er 17...ha ha).

    Hej Signe.....ja drømmene kan hurtigt få vinger....og pengene ben at gå på ;o)

    Hej Ulla.....tak - og ja gud ske lov for saltudtræk kontra svamp - omend "muldvarpen" må frem under alle omstændigheder ;o)
    Jeg vil straks tjekke rosen - tak for tippet og linket.

    Kh til Jer alle - Helle

    SvarSlet
  6. Ikke rart at skulle i gang med, men held og lykke med det hele, håber det bliver hurtigt overstået.

    SvarSlet

Du er altid velkommen til at efterlade en kommmentar - det er også helt fint bare at kigge med :o)